Hírek, közlemények

Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Békéltető Testület 5000 Szolnok, Verseghy park 8.
Ügyfélszolgálat: földszint KAMARAI ÜGYFÉLSZOLGÁLAT (H-P: 9-14 óra) Tanácsadás: II. emelet 212. szoba (Hétfő 10-12 óra) Mobil: 20/373 2570 e-mail : bekeltetotestulet@iparkamaraszolnok.hu webcím: www.ec.europa.euA nyári vakációk időszakában sok nyaralni vágyó választja a légi utazást. A légi közlekedés kényelmes, és gyakran az egyetlen módja, hogy elérjünk a kiválasztott országba. Nem árt azonban, ha tisztában vagyunk a jogainkkal, hiszen mint tudjuk, sajnos nem mindig zajlanak terv szerint az események... (FÉBÉSZ)
A következő cikkünkben az uniós szabályozás által biztosított légiutas jogokat mutatjuk be részletesen. Fontos tudni, hogy az uniós szabályok az Izlandról, Norvégiából és Svájcból induló és az oda érkező járatokra is vonatkoznak.
MIKOR ILLETNEK MEG AZ UNIÓS LÉGIUTAS JOGOK?
Unión belüli utazás esetén, függetlenül attól, hogy uniós vagy nem uniós légitársaság üzemelteti a járatot, számíthatunk az uniós jog által biztosított védelemre. Ugyancsak a járatot üzemeltető légitársaságtól függetlenül megilletnek az uniós légiutas jogok, amennyiben az Unió területéről induló járattal utazunk és Unión kívüli országba érkezünk. Megilletnek a légiutas jogok továbbá olyan európai uniós légitársaság által üzemeltetett járat esetén is, amely az Európai Unión kívüli repülőtérről érkezik az EU-ba. Mindezeken túl pedig az uniós szabályozás által biztosított légiutas jogok alkalmazandók akkor is, ha a járattal kapcsolatos problémákért nem kaptunk kártérítést, átfoglalást vagy segítséget a légitársaságtól az adott nem uniós ország jogszabályai értelmében.
JOGAINK JÁRATTÖRLÉS ESETÉN
Járattörlés esetén az utazó választhat a jegyár-visszatérítés, az átfoglalás vagy az indulási repülőtérre való visszatérés között. Amennyiben az utas átfoglalásra, vagy arra vár, hogy a légitársaság visszaszállítsa őt a kiindulási repülőtérre, jogosult arra is, hogy segítséget kapjon. A járattörlés esetén felmerülő segítségnyújtás kiterjed innivaló és élelem biztosítására, két telefonhívás, telex, faxüzenet, vagy e-mail ingyenes elküldésére, továbbá ha az átfoglalt járat másnap indul, szállás, valamint a repülőtér és a szálláshely közötti transzfer biztosítására. Amennyiben pedig a légitársaság 14 nappal a menetrend szerinti indulás időpontja előtt nem tájékoztatta az utast a járattörlésről, az utas kártérítésre is igényt tarthat.
HA KORÁBBAN INDUL A GÉP
Jó tudni, hogy amennyiben a járat indulási idejét több, mint egy órával előbbre hozták, úgy az utast ugyanazok a jogok illetik meg, mint járattörlés esetén.
HA KÉSIK A JÁRATUNK
Járatkésés esetén az utas a várakozás időtartamától és az út hosszától függően segítségnyújtásra tarthat igényt (innivaló, ennivaló, ingyen telefonhívás, fax- vagy e-mail-üzenet elküldése, szálláshely, transzfer). Jogosult továbbá arra, hogy amennyiben a járat több mint 5 órás késéssel indul, a légitársaság visszatérítse a jegy árát, csatlakozó járat esetén pedig visszaszállítsa őt a kiindulási repülőtérre. Amennyiben az utas több, mint 3 órás késéssel érkezik meg úti céljába, kártérítésre is jogosult. A kártérítési igény lehetősége alól kivételt képez az az eset, amikor a járat rendkívüli körülmények miatt késik.
FONTOS SZABÁLYOK A KÁRTÉRÍTÉS KAPCSÁN
Az utazó nem jogosult kártérítésre, ha a késésre rendkívüli körülmények miatt került sor, melyeket ésszerű intézkedésekkel nem lehetett elhárítani. Rendkívüli körülménynek minősülnek például a kedvezőtlen időjárási viszonyok, a biztonsági kockázatok. Nem minősül viszont rendkívüli körülménynek például a repülőgép karbantartásakor észlelt, vagy a karbantartás hiányosságai által okozott műszaki problémák nagy része, illetve a légi fuvarozó személyzetének sztrájkja (belső sztrájk).
MEGTAGADHATJÁK A BESZÁLLÁSUNKAT?
Bizonyos esetekben a légitársaság megtagadhatja az utas beszállását. Ilyen eset például, ha az utas nem tudja felmutatni a szükséges úti okmányokat, a magával vitt házi kedvence nem rendelkezik megfelelő papírokkal, vagy ha a beszállás megtagadására biztonsági, védelmi vagy egészségügyi okokból van szükség (például az utas súlyos, fertőző betegsége miatt). De előfordulhat az is, hogy a légitársaság azért tagadja meg az utazó beszállását, mert a csatlakozó járatot üzemeltető légitársaság az adott járat késése miatt úgy ítéli meg, hogy az utas túl későn érkezne az átszállási repülőtérre. Ebben az esetben az utazó kártérítésre jogosult.
TÚLFOGLALÁS ESETÉN
De mi a helyzet akkor, ha a jegy érvényes, a szükséges úti okmányok rendelkezésre állnak, az utazó idejében megérkezik az utasfelvételre, azonban a légitársaság túlfoglalás vagy működtetési okok miatt megtagadja az utazó beszállását? Ezen esetekben az utazó választhat a jegyár visszatérítése, az átfoglalás és a foglalás későbbi időpontra való áttétele között. Mindemellett az utas jogosult kártérítésre és segítségnyújtásra is.
MAGASABB VAGY ALACSONYABB OSZTÁLYON TÖRTÉNŐ ELHELYEZÉS
A foglalástól eltérő osztályon történő elhelyezés esetén, amennyiben az utast magasabb kényelmi osztályon helyezik el, a légitársaság nem kérheti a különbözet megfizetését. Alacsonyabb osztályon történő elhelyezés esetén viszont az utazó visszatérítést kaphat a jegy árából. A visszatérítés mértéke az útvonal hosszától függően a vételár 30, 50 vagy 75%-át teheti ki. Átszállásos jegy esetén a visszatérítés szempontjából csak azt az útszakaszt kell figyelembe venni, amelyen az utas alacsonyabb osztályon került elhelyezésre.
CSATLAKOZÓ JÁRAT LEKÉSÉSE
Előfordulhat, hogy az utazónak több járatot kell igénybe vennie, hogy eljuthasson az úti céljába. Ilyenkor sajnos megtörténhet, hogy valami miatt az utazó lekési a csatlakozó járatot. Érdemes tudni, hogy az utas a csatlakozó járat lekésése esetén csak akkor jogosult kártérítésre, ha úti célját több mint 3 órás késéssel éri el, a járatokra egyetlen foglalás keretében váltott jegyet és a késést nem rendkívüli körülmények eredményezték. Így nem jár kártérítés akkor, ha a csatlakozó járatot azért kési le az utas, mert nem tartotta be a beszállási időt, vagy ha biztonsági ellenőrzések okozzák a késést. A kártérítés mértéke a késés időtartamától és az útvonal hosszától függ.
PROBLÉMÁK A POGGYÁSSZAL
Elveszett, megrongálódott vagy késve érkező poggyász esetén az utas kártérítésre tarthat igényt. A kézipoggyász sérülése esetén is jogosultak lehetünk kártérítésre, a lényeg minden esetben, hogy a kár a légitársaság hibájából kell, hogy keletkezzen. Amennyiben a poggyászunk már eleve sérült volt, a légitársaság nem tartozik felelősséggel.
Fontos, hogy az elveszett vagy megrongálódott poggyász esetén kártérítési igényünket 7, míg késve érkezett poggyász esetén, a poggyász átvételétől számított 21 napon belül, írásban jelezzük a légitársaság felé.
Jótanács!
A fenti esetekben igényelhető kártérítési összeg körülbelül 1300 euróig terjedhet, ezért amennyiben nagyobb értéket viszünk magunkkal, érdemes megfontolni biztosítás kötését, vagy díj ellenében a kártérítési összeg megemelését kérni a légitársaságtól.
HOVÁ FORDULHATUNK PANASZ ESETÉN?
Amennyiben problémánk merült fel az utazásunk kapcsán, igényünkkel forduljunk a légitársasághoz. Ha a légitársaság válaszával nem vagyunk elégedettek, az Európai Unión belül az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatunk. Magyarországon lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező utasok a Magyarországon székhellyel, telephellyel, fiókteleppel rendelkező légitársasággal szemben felmerült fogyasztói jogvitájuk esetén pedig a békéltető testülethez fordulhatnak.
Készült az Igazságügyi Minisztérium támogatásával.
Copyright © 2023, Berényi Péter